Zo houden onze communityleden Schiphol draaiende

Thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd. Een aantal collega’s is op Schiphol aan het werk, om het vliegverkeer in goede banen te leiden of om kinderen van werkende ouders op te vangen. In deel 1 van deze serie vertellen drie community leden over hun ervaringen.

Deborah, vestigingsmanager CompaNanny Schiphol-Centrum: ‘We zijn elke dag open en vangen kinderen op van ouders met een vitaal beroep. Normaal gesproken hebben we vijf volle groepen, maar nu zijn het er slechts twee en ook met minder kinderen. Het aantal kinderen verschilt per dag, omdat de ouders vaak een wisselend rooster hebben en daar spelen we flexibel op in.

Ons kinderdagverblijf is onderdeel van een grotere organisatie en we hebben het goed georganiseerd. Er zijn protocollen opgesteld en we zijn heel strikt in het opvolgen van de maatregelen van de overheid. Afstand houden, hygiënisch werken en als kinderen of medewerkers ziek zijn, blijven ze thuis. Ik werk zowel thuis als op Schiphol en mijn collega’s doen dat ook. Iedereen voelt zich daar goed bij. We doen belangrijk werk, want zo kunnen ouders met vitale beroepen hun werk uitvoeren en dragen wij ons steentje bij in deze onzekere tijd.

Het is heel onwerkelijk allemaal. Normaal staan er op weg naar het werk files, nu is het heel rustig. Op Schiphol zijn alle winkels dicht. Je merkt dat er veel maatregelen zijn genomen, maar iedereen houdt zich er goed aan. Intussen proberen we creatief te zijn door leuke activiteiten voor de kinderen te organiseren. We hebben een spandoek gemaakt met een slogan ‘Hart voor de zorg’ en dat opgehangen voor onze vestiging. Zo willen we zorgmedewerkers en collega’s met vitale beroepen een hart onder de riem steken. We sturen ook extra nieuwsbrieven naar alle ouders,  zodat ze thuis de kinderen kunnen bezighouden. Haal er het positieve uit, dat is belangrijk in deze tijd.

– – scroll naar beneden voor nog twee verhalen – –

2020 03 19 schiphol 0892 rcremers

Gil Arnold, Operations officer Airport Control: ‘Van het vliegverkeer tot sleepdiensten; alles wat op Airside gebeurt, houden wij in de gaten, 24/7 het hele jaar door. De coronacrisis heeft een behoorlijke impact op ons werk. Vandaag arriveren en vertrekken er 168 vliegtuigen op Schiphol, normaal zijn dat er rond de twaalfhonderd.

We doen nu veel werkzaamheden die niet regulier zijn. Schiphol haalt taken naar voren, zoals grote onderhoudsprojecten. Heel uitzonderlijk is dat we vliegtuigen op de Aalsmeerbaan hebben geparkeerd. Daar zijn we nauw bij betrokken, want de slepers melden zich bij ons aan en wij zetten marshallers in om de parkeerposities te faciliteren. Er wordt op ons nu een beroep gedaan op waar wij ooit voor zijn aangenomen, en dat is flexibiliteit. Het positieve van de situatie is dat het ziekteverzuim in ons team laag is. We zijn allemaal gezond en we hebben een sterk en vitaal team.

Om de anderhalve meter in acht te nemen, is de bezetting van drie naar twee medewerkers gegaan. Meer collega’s werken nu thuis. We werken met standby diensten, om in nood bij te springen. Ik werk ook om de paar dagen thuis en dan merk je hoe een vijftienkoppig team op elkaar ingespeeld is geraakt. We hebben nauw contact in b.v. de groepsapp over het werk, maar ook over de thuissituatie. We worden zo nog een hechter team.’

– – scroll naar beneden voor nog een verhaal – –

2020 03 19 schiphol 0281 rcremers

Daphne Schep, teammanager Operations Floormanagement: ‘Onze taak is dat bij de vliegtuigen die nog arriveren en vertrekken, de passagiers hun weg vinden in de terminal. Je zou denken dat het heel rustig bij ons is, omdat er bijna geen passagiers meer zijn. Maar tot nu toe zijn het juist drukke tijden voor de floormanagers. Zo plakken we overal in de terminal posters en stickers op om mensen op afstand te houden. En we bedenken creatieve oplossingen. Een floormanager heeft bagagekarren rond de bagagebanden gezet, zodat mensen niet te dicht bij elkaar gaan staan om koffers te pakken.

Ik draai wisselende diensten op Schiphol  en we proberen het met de collega’s zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Je moet daarin flexibel zijn, want het komt voor dat er bij een collega thuis iemand koorts heeft. Dan moet je thuisblijven en komt iemand anders op de luchthaven werken.

Thuis is de situatie ook anders. Ik heb twee dochters van een en zes jaar. De oudste zit in groep 3, de basis voor het leren lezen en schrijven. Dat betekent dat je zo een paar uur per dag met je dochter samenzit, want dat kan ze nog niet alleen. Vorige week had ik eerst een conference call van het werk. Nadat ik had opgehangen, hadden we een conference call met school, met de juf en de klasgenootjes.

Mijn partner is steward bij de KLM. Hij heeft reservedienst, want bij de KLM is ook niet bekend hoe het nu verder loopt. Hij wacht thuis af maar kan opgeroepen worden om diensten te draaien. Het is een onzekere tijd voor iedereen, maar ik sta er nuchter in. Je probeert afstand te houden en de regels te volgen. Het is ook wel prettig om weer een dag op het werk te zijn, want het is niet ideaal om alles van afstand te horen. Ik vind het fijn om zelf aanwezig te zijn en voel me er goed bij.’

0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Zelf een nieuwsbericht plaatsen?

Jeuken je handen omdat je iets interessants te vertellen hebt? Iets dat je moét delen met andere Spotters? Dat kan hier.Plaats een bericht

Zet jouw evenement op de kaart

Spot is van, voor en door iedereen die op Schiphol werkt. Wil je zelf een activiteit organiseren? Zet ‘m op de agenda!Maak een evenement