Melvin Broekaart: ‘’Reizigers hebben nog tijd om producten & diensten te ervaren.’’

Geschatte leestijd: 4 minuten

In de zoektocht naar bijzondere verhalen van communityleden kregen wij de tip om Melvin Broekaart, Founder & CEO van Aircommerce, te interviewen. Zijn specialisatie in Duty Free & Travel Retail zorgt ervoor dat hij luchthavens over de hele wereld van retail heeft voorzien. Deze kennis gecombineerd met zijn internationale werkervaring bij organisaties zoals Heineken en Philips maken hem een bevlogen ondernemer.

Hoe ben je op Schiphol terecht gekomen?

Mijn carrière ging van start bij Heineken, waar ik verantwoordelijk was voor de verkoop en promotie van Heineken op luchthavens. Vanuit deze functie heb ik de Heineken Bar op verschillende luchthavens geïntroduceerd. Hier kunnen reizigers het merk écht ervaren. Na mijn vertrek bij Heineken heb ik bij verschillende bedrijven ervaring opgedaan in de Travel Retail en heb ik zelfs een tijdje in Brazilië gewoond. Door al deze werkervaring kreeg ik door welke retail wel en niet werkt op een luchthaven.

Wat maakt retail op een luchthaven anders?

Op een luchthaven hebben mensen nog tijd. Reizigers besteden na inchecken gemiddeld een uur op de luchthaven voordat hun vlucht gaat boarden. Tijd die traditioneel werd ingevuld met duty free shoppen, het kopen van (soms elders lastig te vinden) producten tegen een lagere prijs dan waarvoor ze in de winkels in de binnenstad gekocht kunnen worden. Door de komst van e-commerce en online transparantie is dit winkelgedrag echter sterk aan verandering onderhevig. De tijd die mensen op de luchthaven doorbrengen voorafgaand aan hun vlucht verandert nagenoeg niet en dus zie je dat reizigers veel meer tijd besteden aan het ontdekken en beleven van producten en merken, met minder nadruk op het direct aankopen ervan. Voelen, vasthouden, passen, proberen, proeven en ervaren. Soms in combinatie met (impuls)aankoop, soms gevolg door online aankopen bij thuiskomst. Deze fysieke confrontatie van reizigers met producten, merken en ook services is van groot belang voor het maken van aankoop beslissingen door consumenten. En doordat consumenten steeds minder vaak winkelen in de binnenstad, bereiken deze ervaringen de consument steeds minder vaak. De luchthaven is hierop een positieve uitzondering, waar consumenten echt nog tijd hebben hiervoor. Als Aircommerce faciliteren wij deze connecties tussen reizigers en merken. Voor ons zijn reizigers simpelweg consumenten met een bovengemiddelde hoeveelheid tijd & aandacht voor merken en producten.

Wat is je favoriete luchthaven?

Dat is een moeilijke maar mooie vraag! Er zijn zoveel luchthavens die hun eigen charme hebben, maar als ik moet kiezen dan ga ik voor Singapore Changi Airport. Die luchthaven maakt veel gedurfde keuzes die daar goed uitpakken. Een voorbeeld is dat ze tapijt hebben in plaats van tegels. Normaal gesproken wordt tapijt als vies ervaren, maar op Changi Airport geeft het een “welkom thuis”-gevoel. Ook staan er veel planten en zijn de food & beverage services heel goed geregeld. Daarnaast is sinds kort de grootste indoor waterfall in die luchthaven geopend en zit er een prachtig zwembad. Dit alles zorgt ervoor dat de luchthaven bijna aanvoelt als een attractiepark.

Wat is jouw favoriete plekje op Schiphol?

Dat is na security, in lounge 1, vlakbij de Starbucks. Daar kan je zitten op de stoeltjes en zie je alle reizigers voorbijkomen. Je ziet vaak vrolijke gezichten die op vakantie gaan maar ook gestreste passagiers die op tijd bij de gate moeten zijn. Fascinerend om naar te kijken en meer te leren over hoe wij ons gedragen. Zo’n zelfde soort plekje heb ik trouwens in The Base in de bibliotheek, waar je overzicht hebt over het hele atrium.

Hoe is jouw work-life balance?

Die is goed maar intens. We zijn een jonge onderneming in een internationale wereld. We moeten altijd aan staan. Het komt door tijdsverschil weleens voor dat ik de wekker moet zetten voor een call, maar dat zorgt er ook voor dat ik op een woensdagmiddag aan de rand van het zwembad kan staan. Ik heb een gezin met drie kinderen en een hond waar ik graag tijd mee doorbreng. Sporten doe ik in de sportschool in The Base. Vanaf kantoor sta ik binnen vijf minuten in de sportschool, ideaal om tijd te besparen.

Hoe is je ervaring met de Spot Schiphol Community?

Ik ben bij veel events van Spot geweest. Soms per ongeluk, zoals tijdens de Valentijnsdag lunch in The Base, maar meestal gepland. Ik vond het kerstontbijt fantastisch georganiseerd omdat je op die manier gemakkelijk andere mensen ontmoet die ook op Schiphol werken. Ik was met het kerstontbijt iets te laat waardoor ik mezelf moest voorstellen aan de mensen naast wie ik zat, maar dat heeft ervoor gezorgd dat ik nieuwe mensen heb leren kennen. Nog een goed evenement van Spot vind ik het TEDx event. Je kan echt merken dat er veel aandacht aan is besteed. Het raakvlak is groot met andere bewoners van The Base. Ik zie Spot vooral als een community waar ik van kan leren en waar ik nieuwe mensen ontmoet.

0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Zelf een nieuwsbericht plaatsen?

Jeuken je handen omdat je iets interessants te vertellen hebt? Iets dat je moét delen met andere Spotters? Dat kan hier.Plaats een bericht

Zet jouw evenement op de kaart

Spot is van, voor en door iedereen die op Schiphol werkt. Wil je zelf een activiteit organiseren? Zet ‘m op de agenda!Maak een evenement