Thimon de Jong: "Men reageert emotioneel op technologische innovatie"

Thimon de Jong: "Men reageert emotioneel op technologische innovatie"
Hoe ziet menselijk gedrag er in de toekomst uit? En hoe kunnen organisaties zich hierop voorbereiden? Hierover sprak Thimon de Jong, futurist en sociaalpsycholoog, tijdens ons TEDxAmsterdam side event dat plaatsvond in The Base op Schiphol. Hoe heeft hij het beleefd?

Hoe kijk je terug op het event?
“Het was mijn eerste keer bij een TEDx evenement, maar het voelde erg vertrouwd. Ik ben sowieso fan van de website en filmpjes, dus ik wist wat ik kon verwachten. En het stelde zeker niet teleur. De combi van sprekers en entertainment, de inspirerende talks, het enthousiasme van het publiek; het had wat mij betreft nog langer mogen duren. Vooral het verhaal van Cynthia uit Ghana sprak mij aan, zij sprak over ‘female genital mutilation’. Veel mensen in de zaal, waaronder ik ook, zaten na haar talk met tranen in de ogen.”

Jij sprak over menselijk gedrag in de toekomst. Kun je daar wat meer over vertellen?
“Ik heb het gehad over hoe mensen reageren op technologische innovatie. Mensen denken dat ze hier rationeel over kunnen nadenken, maar uit decennia aan onderzoek blijkt dat de meerderheid vooral emotioneel reageert. Als voorbeeld gaf ik de lift. Toen deze werd geïntroduceerd, durfden mensen niet in te stappen, terwijl de technologie prima werkte. Om mensen ook emotioneel aan boord te krijgen, letterlijk en figuurlijk, moesten er dus aanpassingen komen in de vorm van liftmuziek, spiegels om mensen af te leiden en een alarmknop. Toen werkte het wél. In mijn talk ging ik in op de vraag, wat is jouw lift? Welke technologie snap je rationeel, maar ben je emotioneel nog niet klaar voor? Is het blockchain? Of het zelf-vliegende vliegtuig? Stap je dan nog wel in?”

Heb jij zelf ook een goed voorbeeld van een ‘lift’?
“Ik heb het voorbeeld gegeven van Emotion AI (Artificial Intelligence). Dat is een nieuwe technologie waarbij je gezicht wordt gefilmd en speciale software detecteert hoe je je voelt. De camera analyseert de microbewegingen in je gezicht, en kan zo bijvoorbeeld aangeven of je eerlijk bent of niet.”

Dat klinkt inderdaad eng.
“Zo reageerden mensen in de zaal ook. Het voelt als een soort ‘Big Brother is watching you.’ Maar tegelijkertijd zitten er voordelen aan. Unilever gebruikt Emotion AI wereldwijd bij virtuele sollicitatiegesprekken, en heeft de software zo geprogrammeerd dat de werving nu diverser is dan ooit. Het nadeel van menselijke recruitment is dat mensen onbewust mensen aannemen die op ze lijken. Met deze technologie is de werving objectiever en gaat het bovendien sneller. Als mensen dat horen, zijn ze eerder geneigd om positief tegenover zo’n nieuwe technologie te staan.”

Had je tot slot nog een goede tip voor organisaties die bezig zijn met productinnovaties?
“Ja, betrek meer sociologen en psychologen erbij. Als het om grote IT-projecten gaat, vinden organisaties het heel logisch om IT-specialisten in te huren. Gaat het om emoties, dan denken ze al snel dat ze dat zelf wel snappen.”

---

Thimon de Jong is keynote speaker, leadership trainer en docent aan de Universiteit van Utrecht. In 2014 richtte hij Whetston op, een denktank over toekomstig menselijk gedrag en maatschappelijke verandering en de impact hiervan op strategische besluitvorming.

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

0 reacties