Raymond Alexander: "Grijp je kans om eens in de keuken van een ander te kijken!"

Raymond Alexander: "Grijp je kans om eens in de keuken van een ander te kijken!"
Wie ben je?
Mijn naam is Raymond en ik werk al jaren op de luchthaven in verschillende functies. Kenmerkend aan mij is dat ik behoorlijk sociaal bevlogen ben. Ik hou ervan om te koken voor vrienden en een goed gesprek te voeren. Ook in mijn werk maak ik graag een praatje. Soms voor de gezelligheid maar vaak ook als inhoudelijk sparringpartner.

Wat heb je allemaal gedaan op Schiphol?
Na de Havo, in 1998, ben ik voor het eerst gaan werken op Schiphol, bij Transavia. Mijn broer werkte bij Fokker en mijn vader bij British Airways. Schiphol was echt onderdeel van de familie. Ik heb het daarom ook altijd als een passie gevoeld. Omdat mijn ooms toentertijd piloot waren voor Transavia en SLM, hebben ze een goed woordje voor mij kunnen doen.

Tracing & Claims Officer
Ik ben aan de slag gegaan als Tracing & Claims Officer. Zeven jaar was ik verantwoordelijk voor de afhandeling van alle claims die betrekking hadden op beschadigde en vermiste bagage.
Door middel van een uitwisseling ben ik richting de vertrekhal gegaan. Een jaar lang heb ik me beziggehouden met alle passage aspecten: het voorbereiden van vluchtbijzonderheden, de check in, werkzaamheden in de pier etc.

Supervisor Ground Handling
Na dat jaar wilde ik nog meer zien van het gehele proces en ben ik doorgegroeid naar de positie van Supervisor Ground Handling. In deze functie was ik geheel belast met het op tijd laten vertrekken van de vliegtuigen. Dus leerde ik van alles over wat er zich onder en boven de vleugel afspeelt. Denk aan zaken zoals belading, balans, voorbereiding van het loadsheet, afsluiten en uitzwaaien van vluchten. De focus lag hier vooral op het zoveel mogelijk minimaliseren van verstoringen. Verder moest je optimaal schakelen met externe dienstverleners zoals de catering, schoonmaak, water en toiletservice tot en met het aansturen van de gate agents.

Operations Control Center
In het OCC werd naast de bestaande functies van Movement Controller en Flight Planner een nieuwe functie gecreëerd: de Ground Service Controller. Dit was een eerste aanspreekpunt voor problemen op de buitenstations. De dienstverlening was toen al vrij complex en als Ground Service Controller waren wij er om de afstemming tussen verschillen partijen zo goed mogelijk te kaderen en te laten verlopen. Doel was om zo de overall performance en de klanttevredenheid te verhogen. Dat heb ik zes jaar met plezier gedaan.

Overstap naar KLM
Tijdens mijn tijd bij Transavia heb ik ongelofelijk veel geleerd. Ook omdat mensen daar de vrijheid kregen om veel verschillende dingen te proberen. Maar na al die jaren Transavia voelde ik de behoefte wat ervaring op te doen bij een andere organisatie. Ik was nieuwsgierig naar de manier hoe het er bij andere bedrijven aan toe ging.

Ik ben toen in dienst gegaan bij KLM en direct gedetacheerd bij KLM CityHopper. Daar ben ik aan de slag gegaan als Ground Service Coördinator. Een heel complexe functie, want we hadden veel vliegbewegingen (120 starts per dag) en verschillende vliegtuigtypes. Er was weinig gestandaardiseerd in het afhandelingsproces. Een ontzettend leuke en leerzame periode.

Steward, Cargo en Flight Watch Collega
In een uitwisseling daarna heb ik in 2010 een jaar mogen vliegen als steward. Na al die jaren was het erg leuk om in het eindproduct te mogen staan. Service aan boord, veiligheidsaspecten ect. Leuk om zelf eens met de trolley te lopen en vooral de gesprekken met passagiers en bemanning.

Daarna ben ik teruggegaan naar mijn oude afdeling en heb ik nog zeven maanden stage gelopen bij KLM Cargo als leidinggevende op de Europort unit. Ook weer een hele andere wereld! Momenteel werk ik als Flight Watch in het OCC. Dat is een leuke functie die goed bij mij past maar ben wel op zoek naar die nieuwe uitdaging.

Meest uitdagende dagen
Van alle dagen die ik heb gewerkt op Schiphol blijven mij vooral die dagen bij dat we te maken hadden met uitzonderlijke omstandigheden zoals sneeuwval en storm. Dan gelden namelijk weer hele andere standaarden. De grootste uitdaging is dan om iedereen van de juiste en tijdige informatie te voorzien en er voor te zorgen dat je de verstoringen met je team kunt minimaliseren.

Schiphol als gebied
Ik heb jaren in Triport gewerkt. Vanwege de dag van de mobiliteit kwam ik voor het eerst sinds jaren in The Base. Dat ziet er nu fantastisch uit. Heel bijzonder is het te noemen dat precies op de hoek waar nu Starbucks, de hele OPS en DISPATCH ruimte van Transavia zat. Bijzonder om te zien hoe Schiphol zich daarin ontwikkeld heeft.

Dag van de Mobiliteit
Vanwege het feit dat ik nu overgekwalificeerd ben, heb ik meegedaan aan de dag van de Mobiliteit. Een dag lang mocht ik meelopen bij de Schiphol Group. De manager Landside Service heeft mij toen alle ins en outs laten zien rondom het Landside proces waaronder ook de nieuwe security passages. Al met al was het vooral een leuke en bijzondere dag! De Schiphol Group lijkt mij een mooi bedrijf om in de toekomst nog eens voor te kunnen werken. Ik zou daarom zeggen, grijp je kans om eens in de keuken van een ander te kijken!

---------------------------------------

De eerstvolgende Dag van de Mobiliteit vindt plaats op 29-10-2015. Voor meer informatie: www.dagvandemobiliteitschiphol.nl

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

0 reacties