Paul Rijkhoff: 'Zonder wrijving geen glans'

Paul Rijkhoff: 'Zonder wrijving geen glans'
Wie ben je?
Mijn naam is Paul Rijkhoff en ik ben al meer dan 20 jaar werkzaam op Schiphol. Op 1 mei 1995 begon ik na de opening van Schiphol Plaza met een schoenmakerij en een winkel in luxe reisartikelen. Maar ik ben eigenlijk begonnen met het poetsen van schoenen op airside met een team van 20 man. Dat is ook mijn achtergrond. Alles wat met schoenen te maken heeft, zit in mijn DNA. In 1999 heb ik mijn eerste schoenenwinkel geopend onder de naam Paolo Salotto Shoes

Wat doe je nu?
We runnen nu drie Paolo Salotto winkels; Shoes, Lederwaren & Travel en Outdoor & Travel. Daarnaast hebben we 2 Seal & Go locaties in Vertrek hal 2 en 3. Hoewel mijn basis echt op Schiphol ligt, ben ik trots op onze Seal & Go activiteiten op zo’n 16 andere vliegvelden over de hele wereld.
We hebben de laatste jaren een mooie groei doorgemaakt. In die jaren hebben wel veel goeie momenten gehad maar ook mindere tijden meegemaakt. Zo hebben we een keer brand gehad op Schiphol Plaza en hebben we verder te maken gehad met onder andere het SARS virus, de start van de oorlog in het Midden Oosten en de aswolk boven IJsland. Natuurlijk hebben we ook een klap gekregen van de recessie.
Ons team bestaat uit zo’n 60 vaste medewerkers. Samen proberen we zo innovatief en vooruitstrevend mogelijk te zijn om steeds te kunnen blijven groeien. We produceren zelf ook schoenen en zijn erg sterk in B2B schoenen. We hebben bijvoorbeeld wel 120 modellen voor cabin- en groundstaff! Zonder deze loyale klanten zouden we niet bestaan. We zijn veel meer dan een passanten winkel. Service en persoonlijke aanpak (bediening) is hierin essentieel! We richten ons daarom altijd op een internationale uitstraling van de winkels maar waar je wel een dorpse warmte vindt.

Wat waren je beste momenten op Schiphol?
Als je hier 20 jaar aanwezig bent maak je van alles mee. Samen met de luchthaven zitten we in een team. Het is een win-win systeem. Als Schiphol goed is, doen wij het ook goed en vice versa. En als je tegenwind hebt, moet je met zo’n team optimaal samenwerken en echt ondernemerschap laten zien. En ik ben er erg trots op dat dat telkens weer lukt.

Met mijn dochter Sharada werk ik al een aantal jaren samen, wat een enorme steun is. Samen runnen we het bedrijf, Sharada is eindverantwoordelijke van de Paolo Salotto winkels.

Het is daarnaast een continu afstemmen en verbinden van stakeholders om de winkels heen. En ik denk dat dat een van mijn kernkwaliteiten is het bij elkaar brengen van stakeholders en de gunning te creëren om samen succesvol te zijn. Ik ben begonnen als een eenvoudige schoenmaker en heb uiteindelijk een prachtig bedrijf kunnen opbouwen met een zeer loyaal team van medewerkers.

Wat maakt Schiphol zo bijzonder?
Ik heb een voorliefde voor Schiphol en alles wat er plaatsvindt, ook de dynamiek. Die dynamiek brengt veel snelheid en vernieuwingsdrang met zich mee. Ook is er telkens een grote behoefte aan het uittesten van nieuwe business modellen. Verder is de toegankelijkheid in brede zin interessant. Eigenlijk is het een gewoon een groot dorp. Er wordt hier bijvoorbeeld ook geroddeld zoals in een dorp. Iedereen kent elkaar. En dat is leuk. Zo beleven onze medewerkers dat ook waardoor er weinig problemen zijn met het werken buiten reguliere werktijden om.
Ondernemen op Schiphol is veel uitdagender dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Denk maar eens aan zoiets zoals shopfitting. Je moet je aan allerlei regels en voorwaarden houden in verband met veiligheid. De afgelopen drie jaar hebben we de alle winkels verbouwd. We werken er continu aan om de winkels optimaal te houden, dat is soms een hele uitdaging! Het zoeken naar de juiste oplossingen en het omgaan met de weerstand, die we soms tegenkomen bij onze uitbreiding, zorgt ervoor dat we altijd een stap verder zijn dan de concurrentie. Ik zeg daarom: zonder wrijving geen glans!

Doe je weleens wat in het gebied?
Met zakenrelaties dineer ik regelmatig in het Sheraton en ook neem ik vaak relaties mee het gebied in, ik leid ze rond. Als zakenman en als reiziger zie ik veel van Schiphol. Zo kom ik vaak bij de HMSHost outlets maar ook kom ik op Schiphol Oost. Dit is een belangrijk werkgebied voor me dus ik kom overal. Je ziet buiten Plaza dat Schiphol ook enorm aan het uitbreiden is. Dat gaat zo snel dat ik het soms niet meer bij kan houden.

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

0 reacties