Nicole Sammels: Captain voor de VIPs

Nicole Sammels: Captain voor de VIPs
Wie ben je?
Ik ben Nicole Sammels en werk al 24 jaar als piloot. Als kind wilde ik al piloot te worden. Omdat de opleidingskosten toen ook al vrij hoog waren, heb ik in eerste instantie kunst en kunstgeschiedenis gestudeerd en daarna een aantal jaar voor de klas gestaan. Na een tijdje begon het toch te kriebelen en begon ik met vlieglessen. Na mijn eerste les was ik meteen verkocht. Zo ben ik op mijn vijfentwintigste gaan werken als piloot. Een tweede carrière waar ik nooit spijt van heb gehad.

Wat doe je nu?
Nu ben ik werkzaam als Captain voor NetJets Europe. Ik werk zes dagen achter elkaar en ben daarna vijf dagen vrij. Meestal blijf ik dan zes dagen in hetzelfde toestel met dezelfde collega. Ik werk altijd samen met een copiloot. Tijdens die zes dagen zijn we continue samen, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Je gaat namelijk niet naar huis tijdens die zes dagen. Je kunt je voorstellen dat het dan prettig is dat je samen goed door een deur kunt. Ook om deze reden wordt er bij NetJets veel aandacht gegeven aan goede sociale vaardigheden. Zodra ik aan mijn 60 uur werktijd zit, word ik naar huis gestuurd. Daar zijn ze, vanwege de veiligheid, erg streng in.

Wat is je in de laatste 24 jaar het meest bijgebleven?
Ik heb altijd lijndiensten gevlogen voor airlines maar de laatste tien jaar werk ik voor NetJets. Dit is een heel ander bedrijf want we doen privé vluchten in luxe zakenjets. Ik werk voor de Europese divisie van het Amerikaanse moeder bedrijf. Wereldwijd hebben we dus honderden toestellen en vliegen de hele wereld rond. Vanwege de branche en de vele toestellen krijgen we vaak best bijzondere passagiers en bekende mensen. Geen teenslippers en opblaasdieren bij ons aan boord dus!

Toen ik een jaar of 16 was, was ik enorm fan van een beroemde Spaanse opera zanger. In die tijd kwam hij een keer naar Amsterdam in het Concertgebouw voor een optreden. Ik had samen met mijn beste schoolvriendin geld gespaard en we konden hem toen vanaf de goedkoopste stoelen in de zaal bewonderen. Een paar jaar geleden mocht ik hem ophalen voor een vlucht en was hij mijn passagier aan boord. Ik kon het niet geloven! Hij was erg aardig en charmant. Dat was echt een bijzondere en leuke ervaring.

Wat verder opvalt in mijn werk zijn de specifieke en zeer gedetailleerde wensen van sommige passagiers. Maar de klant is altijd koning en ik ben eindverantwoordelijk dus zorg ik dat het voor elkaar is. Soms gaat het mis in de communicatie. We zijn immers een internationaal bedrijf. Een keer had een Engelstalige medewerker, in het rapport na de vlucht, over de klant geschreven: ‘happy camper’. Maar dat werd helemaal verkeerd geïnterpreteerd. Deze meneer kreeg voor de vluchten daarna, naast de gebruikelijke internationale kranten, ook magazines aangeboden over kamperen, campers, tenten en caravans! De klant begreep niet waarom hij dit de laatste tijd aangeboden kreeg totdat we erachter kwam dat het om een miscommunicatie ging. Je kunt dus soms te ver gaan met je best doen.

Wat betekent Schiphol voor je?
Als klein kind kwam ik naar Schiphol om naar de vliegtuigen te kijken, met mijn verrekijker. Nu kom ik naar Schiphol voor mijn werk. Ik ga met een airline naar mijn werk dus ik ben regelmatig op Plaza te vinden.
Alhoewel ik op heel veel luchthavens kom, voelt op Schiphol landen toch altijd weer een beetje als thuiskomen. Ik hoef hier nooit te zoeken. Het is er gewoon goed georganiseerd.

Mijn netwerk zit rondom Schiphol Oost. Plaza gebruik ik vooral als consument. Het is er te groot voor mij om echt mensen te kennen. Als ik op Schiphol aankom en ik land zelf dan hoop ik altijd dat ik baan 22 krijg want dat sta ik meteen voor de deur op Schiphol Oost. Maar als ik aan de andere kant land, op baan 18, dan moet ik soms wel zo’n half uur taxiën om aan deze kant te komen. Je merkt dat de afstand tussen Plaza en Oost dus best groot is.

Aan wie zou je het stokje willen doorgeven?
Het KLM Jet Center zorgt altijd voor onze afhandeling en voor het tanken van de toestellen. Een van de medewerkers, René Groeneveld, assisteert ons vaak op de ramp op Schiphol Oost. Een tijdje geleden kwam ik hem echter op de Haarlemmerdijk in Amsterdam tegen. Hij zat op de bok van een prachtige zwarte antieke koets met twee Friese paarden ervoor. Ik kon hem eerst helemaal niet plaatsen in zijn prachtige koetsiersoutfit! Zo hebben mensen soms hele verrassende kanten. Het was heel onverwacht en leuk om te zien dat de blauwe bedrijfskleding vervangen was door deze bijzonder mooie outfit.

Voor ons piloten is het ondersteunde team heel essentieel. Catering, schoonmaak, kerosine etc. Al deze mensen assisteren ons. We zouden nergens zijn zonder ze. Alhoewel ze van groot belang zijn, zijn ze vaak onderbelicht. Om deze reden zou ik het leuk vinden als René Groeneveld een keer in het zonnetje gezet wordt.

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

2 reacties

He Nicole, wat leuk om je verhaal te lezen! Vroeg me af wat nou de landen zijn waar jij het meest op vliegt?