"De beste digitale luchthaven bouwen we samen"

"De beste digitale luchthaven bouwen we samen"
Schiphol wil de ‘best digital airport’ in de wereld zijn. Gebruikerservaringen uit de praktijk gaan de nieuwste ICT-systemen nog beter maken. Joost de Boer vertelt over Crowdtesting. Bij Microsoft en Google de normaalste zaak van de wereld. Bij Schiphol een nieuw fenomeen.

Bijna alles op Schiphol draait om ICT
“Schiphol heeft de ambitie uitgesproken de beste digitale luchthaven te worden. Een logische keuze want veel mensen beseffen niet hoe belangrijk ICT voor een luchthaven is”, vertelt Joost de Boer, Teamleider Testmanagement bij Schiphol Group. “Scanning, inchecken, vluchtinformatie, bagageafhandeling: bijna alles op Schiphol draait om ICT. Heb je dat goed voor elkaar dan kun je de passagier enorm helpen. Daarom is het belangrijk dat je bestaande en nieuwe systemen voortdurend test op gebruiksgemak en functionaliteiten. En dan bedoel ik door echte gebruikers van de systemen. Denk daarbij aan innovaties, zoals een gezichtscanner, een nieuwe Schiphol-app of een net ontwikkelde beveiligingsprocedure.”

Crowdtesting
“Met Crowdtesting laten we medewerkers op de luchthaven georganiseerd onze nieuwe systemen testen. We doen dat door ze de systemen echt te laten gebruiken. Daarmee kun je de kwaliteitsbeleving voor zowel reizigers als werknemers heel goed voorspellen. Met verbetervoorstellen kun je de beleving positief beïnvloeden. Voorheen waren wij als testafdeling altijd op zoek naar de verificatie van nieuwe systemen. We keken naar precisie. Oftewel ‘are we building the product right?’ Nu voegen we daar Crowdtesting aan toe. Centraal staat daarbij de vraag ‘are we building the right product?’ Een essentiële vraag wanneer je een vloeiende Passenger Journey met een digitaal reisadvies op maat wilt bieden. Ik heb het dan over de juiste parkeerplek, het snel en ongestoord passeren van de douane of het zoeken naar een leuke horecagelegenheid of winkel.”

Meld je aan voor de Schiphol Test Crowd
“Inmiddels is de Schiphol Test Crowd een feit. Via het online Schiphol community platform SPOT kunnen medewerkers van de luchthaven en daarbuiten zich aanmelden. Dan kan heel eenvoudig via www.spotschiphol.nl. Het is leuk om te zien dat zich in een paar weken al 40 mensen hebben aangemeld. Dat enthousiasme heeft alles te maken met de band die de mensen met de luchthaven hebben. Als je trots bent op je werkomgeving en op Schiphol, werk je graag mee om het nog beter en nog concurrerender te maken. Voor anderen en voor jezelf. Ik ben er van overtuigd; de beste digitale luchthaven bouwen we samen!”

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

1 reactie